sobota, 26 stycznia 2013

{Gotowanie miesiąca}: Tłusty czwartek - faworki.


Zamknęli moją ulubioną "tłustoczwartkową" cukiernię, do której zaglądałam przede wszystkim po najlepsze na świecie pączki z różą. Z tego powodu od zeszłego roku sama smażę coś tłustego na ten dzień, w którym nikt nie liczy kalorii i pochłania ich milion.
Przed Wami przepis na faworki, które będę robić w najbliższym czasie. 
Pierwsze mojej własnej roboty powstały około piętnastu lat temu, kiedy w przedszkolu mogliśmy je wycinać, przekładać, posypywać cukrem a potem jeść. 
Dopiero rok temu zobaczyłam jak śmiesznie wyginają się w gorącym tłuszczu.

Smacznego!

Składniki:
1/2 kilo mąki
szczypta soli
7-10 żółtek (na wyczucie, w zależności od ich wielkości)
3/4 szklanki śmietany 18%
2 łyżki rumu lub 1 łyżka spirytusu
tłuszcz - 1 litr oleju słonecznikowego
cukier puder

Wykonanie:
Mąkę przesiać, dodać żółtka, śmietanę, sól i alkohol. Wyrobić ciasto, cierpliwie i dokładnie, tak by powstała gładka i elastyczna masa. Następnie ciasto porządnie wybić wałkiem, tak by nabrało powietrza (moja babcia twierdzi że 100 razy). Ciasto zawinąć w folię spożywczą i włożyć do lodówki na 30 minut.
Ciasto należy rozwałkować na bardzo, bardzo cienko, następnie rozwałkowany kawałek pociąć na paski o wymiarach około 12x3 cm. Pośrodku każdego paska zrobić nacięcie i przewlec jeden koniec przez otwór.
Smażyć w gorącym tłuszczu aż faworki się zarumienią. Odsączyć na ręczniku papierowym, a po wystudzeniu posypać cukrem pudrem.

6 komentarzy:

  1. Ja w tym roku też będę wyjątkowo smażyć faworki, bo tłusty spędzam w domu, a nie w pracy, więc mam już z głowy szukanie przepisu. Dzięki :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Aż zapachniało w naszym mieszkaniu:) Kojarzą mi się cudownie z moją babcią:)

    OdpowiedzUsuń
  3. O jest przepis na faworki, ja do gotowania się nie nadaję, ale faworki czas zrobić dla dziewczynek ;))

    OdpowiedzUsuń
  4. mi od dawna marzą się malutkie pączki z konfiturą :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zamiast oleju słonecznikowego polecam rzepakowy - nie ma swojego smaku, ani zapachu, więc nie wpływa na smak faworków :)

    OdpowiedzUsuń